שאלון לראיון עבודה

 בדרך כלל שאלון בראיון עבודה יעולה להיות הדרך הכי טובה למראיין לבדוק אותכם: כל שאלה נשאלת במטרה לבדוק את הכישורים שלכם, את האופי שלכם, הנכונות שלכם ללמוד והתאמתכם למשרה מסוימת.
מטרתן של שאלות התנהגותיות בראיון עבודה היא לנבא התנהגות והתמודדות עתידית של מועמד עם התפקיד על פי התנהגותו וההתמודדות שלו עם מצבים שונים בעבר, אותם הוא מתאר במהלך ראיון עבודה. 

חלק מהשאלון בודק כישורים מקצועיים וחלק אחר בודק את הכישורים "הרכים" כגון: מוטיבציה, יחסי האנוש, יצירתיות, יכולת שכנוע, השתלבות בצוות ועוד...
המראיין מנסה להבין מתשובותיכם, להבין איזה אדם אתם והאם תשתלבו בארגון, בצוות עם המנהלים הנוכחים.

זכרו להתכונן בבית לפני כן כדי להגיע מוכנים לראיון עבודה ולענות ללא לחץ לשאלון. ברגע שאתם מתחילים לקרוא את השאלון תנסו לחשוב מה כל השאלה מנסה לבחון ולענות תשובות

שאלון לראיון עבודהספר לי על עצמך
שאלה לכאורה תמימה ואינפורמטיבית אשר גורמת ללא מעט מועמדים להתייחס אליה בקלילות הדעת. זה לא הזמן לפתוח בנאום ארוך המדקלם את קורות החיים הנמצאים ממילא בידיו של המראיין, אלא לנצל את הבמה כדי לחדש לו במספר משפטים קצרים מה היכולות שהפגנתם בתפקידים הקודמים שלכם ואיך תוכלו לתרום בתפקיד החדש.

שאלה זו בודקת את יכולת ההתארגנות שלכם, בחינת העיקר מהטפל ואת מידת הביטחון העצמי שאתם משדרים.
התמקדו בתכנים שמראים כושר ביצוע בתפקיד ובתכנים שמציגים את יכולתכם המקצועית.

בפתיחה, עוד לפני שנכנסים לתפקיד האחרון, חשוב להתחיל בתיאור כללי לגביכם, תיאור אשר לא יעלה על שלושה משפטים. ממנו תצללו לתפקיד הנוכחי או האחרון.

הציגו את היתרונות העיקריים שמכשירים אתכם לתפקיד, כאשר אתם מתייחסים לתפקיד האחרון. תארו כמה זמן כיהנתם בו (מכהנים עדיין) ומה היו תחומי האחריות שלכם במסגרתו (4-3 משפטים.(
המשיכו בתיאור הניסיון המקצועי שלכם בתפקיד הקודם, הציגו גם אותו בקצרה וכך הלאה לגבי היבטים עיקריים בניסיונכם המקצועי. אם השכלתכם אקדמית בעלת משמעות לצורך התפקיד, ניתן להציג אותה.
לגבי התארים האקדמאיים – כאשר הניסיון המקצועי מאוד קצר יש להרחיב וליחס חשיבות גדולה לעניין הלימודים, הקורסים, פרויקטים, סמינריונים ועוד, דבר שיחפה ויפצה על חוסר הניסיון המקצועי.
כאשר אתם בעלי ניסיון מקצועי רב יש להבליט את מוסד הלימודים כאשר מדובר באוניברסיטה או מכללה בולטת/נחשבת בארץ ומספר מילים על התואר והתרומה שלו לעבודה בשטח.

דוגמה: "שמי... אני מתגורר עם משפחתי ב..., סיימתי בהצטיינות את לימודי באוניברסיטת... כיום אני מנהל פרויקטים בתחום התוכנה בחברה המפתחת... אני יודע להניע אנשים ולקדם תהליכים בארגון מול גורמים שונים כולל לקוחות חיצוניים" כאן תזכו בתשומת לב מלאה מצד המראיין שירצה לשמוע עוד. "בתפקידים הקודמים שלי התעמקתי בטכנולוגיות הקיימות ולמדתי טכנולוגיות חדשות כי היה לי חשוב להביא מתן פתרונות מהירים בהלימה עם הטכנולוגיות החדשות בשוק". "אני חושב שהמיומנויות שרכשתי יוכלו בהחלט לשרת אותי בתפקיד שאתם מציעים ושיהיה לי מה לתרום לארגונכם".

מה התכונות החיוביות שלך?
שאלת התכונות החיוביות יכולה להישאל בכמה אופנים: "אם אני אתקשר לממונה עליך/לעמית בעבודה, מה הדברים החיוביים שיגיד עליך?", " מה אהבת בתפקידך הקודם?" ועוד דרכים יצירתיות.
חשוב להכין דוגמאות שיתמכו בתכונה בה תבחרו לנקוב ולא פחות חשוב היא לבחור תכונה שהיא באמת מייצגת אתכם.

למרות שזו שאלה ידועה אל תביעו זלזול או עצבנות כשאתם עונים לה, תהיו ממוקדים ותענו באופן בו התכונה תדגיש תכונה חיובית שתעזור לכם לתפקיד אליו אתם פונים. גם אם אין לכם ניסיון תעסוקתי רב או שנראה רלוונטי לתפקיד הנוכחי, אתם יכולים להביא דוגמאות מגוונות שידגישו תכונות אלו.

"בתור סטודנט עבדתי בחנות ובמשמרת שלי תמיד הקופה נסגרה ללא טעויות"- תשובה שיכולה להצביע על דייקנות ואמינות.

"אני איש של אנשים, אוהב לעשות חיבורים. כאשר הוטל עלינו פרויקט בעבודה/בלימודים תמיד דאגתי לקשר בין המעורבים בפרויקט לוודא כי כולם מתקשרים ועומדים בלוחות הזמנים עם החלק שלהם במטלה"- מראה כי אתם בהחלט יכולים לעבוד בצוות, על יכולת של הנעת אנשים ועמידה בלוחות זמנים.

"אני אדם הישגי, חשוב לי לעמוד ביעדים שאני מציב לעצמי ושמציבים לי. לדוגמה, שנה שעברה הגדרנו כמטרה כניסה לשווקים חדשים ותוך חצי שנה יצרתי קשרים והתחלת התקשרות עם מפיצים בשתי מדינות חדשות שהתחילו להניב הכנסות של..." מראה על מיקוד ודבקות במטרה.

מה התכונות השליליות שלך?
המטרה כאן היא להפוך את נקודות החולשה שלכם לחוזק, להראות מודעות והתמודדות עם הקושי.
בשום אופן אל תביעו זלזול או כעס, חשוב למראיין לבדוק את מידת המודעות האישית שלכם.

"כשיש ריבוי משימות אני נוטה להרגיש מוצף, אבל למדתי לשבת 10 דקות עם הממונה עלי לארגן רשימת משימות לפי תעדוף".

למשרת ניהול אפשר לתת דוגמה:
"אני תובעני ויש לי דרישות גבוהות מעצמי ומהצוות שלי, אבל אני מודע לתכונה הזו ואני בודק את עצמי לעיתים קרובות ומוודא כי התובענות שלי לא שוחקת את הכפיפים שלי"

מה שחשוב הוא שתבחרו תכונות שבאמת קשורות לאופי שלכם ולא פוגעות בתפקיד. אל תספרו שאתם מתקשים בעבודה עם מספרים ונוסחאות כאשר אתם פונים למשרת אנליסט...

שבו עם אדם המכיר אתכם וחישבו על 2-3 תכונות פחות חזקות שלכם ועל הצגת ההתמודדות שלכם איתן.

מה לא אהבת בתפקידך הקודם?
תארו עניינים נקודתיים ומוגדרים, שחשיבותם פחותה לצורך ההצלחה בתפקיד העתידי. זו בהחלט שאלה קשה שמציגה בפני המרואיין אתגר מורכב.
איך משיבים? בביטחון, בלי להסס או לענות בציניות על השאלה. יש מרואיינים הרואים בשאלה כזו פגיעה, כאילו המראיין מנסה לערער את ביטחונם.
זו טעות. הדרך הנכונה להשיב היא להתחיל במספר משפטים המתארים באופן חיובי ומפרגן את התפקיד ולאחר מכן להתייחס באופן ממוקד וענייני לנושאים שחשיבותם פחותה לצורך ההצלחה בתפקיד העתידי. אפשר לומר שפחות אהבת חלקים, אך אתם מודעים לגמרי שמדובר בחלק מהתפקיד ובכל תפקיד יש חלקים שאנשים פחות אוהבים או מתחברים.
אתם יכולים לתאר בקצרה איך בכל זאת הצלחתם להתמודד עם החלקים שאותם פחות אהבתם. לדוגמה, מנהל שיווק יכול להשיב שהדברים שאהב פחות בתפקידו היו עבודת האדמיניסטרציה והניירת שגוזלים הרבה מאוד זמן ואנרגיה. אלה הם בדרך-כלל תחומים שאינם מרכזיים בתפקידו של מנהל שיווק, שכן עיקר תפקידו הוא הקשר עם הלקוחות וניהול משא ומתן.

למה אתה מתאים לתפקיד?
זכותו של המראיין לבחון את היכולת שלכם. חובתכם לענות על השאלה באופן משכנע, להוכיח את התאמתכם ולהתגבר על ספקנותו של המראיין.
כאן נמדדת היכולת שלכם לשווק ולמכור את עצמכם באופן מקצועי, אמין, אסרטיבי ומשכנע. הדרך המומלצת היא להבליט בקצרה את הכישורים והיכולות שלכם תוך התמקדות בהצלחות בעבר. המחישו את הנאמר באמצעות דוגמאות, הציגו על פי כישורים ברי העברה (יחסי אנוש, עמידה במשימה, עמידה בלחצים).

 
תאר את הממונה עליך
התיאור צריך להיות חיובי, אותנטי ומקצועי תוך הדגשת יתרונותיו המקצועיים והניהוליים. בנוסף חשוב להתייחס לאופי הקשר וטיב היחסים ביניכם (להבליט את החיובי). במידה ויש לכם ביקורת לגביו יש להעביר אותה בצורה מתוחכמת ורגישה כך שדבריכם לא יתפרשו בצורה שלילית ופוגעת.

למה עזבת את תפקידך?
רצון להתקדם, שיפור תנאי שכר, קבלת הצעה מחברה אחרת, שינוי תחום מקצועי ועוד. אל תדברו במונחים רגשיים ואישיים, זה לא הזמן לחיסול חשבונות עם המעסיק הקודם.
יש להתייחס בכבוד לממונה ולמקום העבודה הקודם. חשוב להדגיש את הרצון להתפתח ולצמוח מקצועית את האמביציה והמוטיבציה הגבוהה. מעבר לכך במידה ונערכו שינויים ארגונים או שינויים כלשהם שהובילו אתכם לקבל החלטה יש להסביר זאת בצורה מקצועית, עניינית תוך כמובן הסתכלות על ההתפתחות המקצועית שלכם.
מעבר לשיקולים האישיים שלכם זה בהחלט לגיטימי להחליף מקום עבודה אחת למספר שנים כאשר מדובר בתעשיית ההייטק (בממוצע מדברים על שלוש וחצי שנים, תלוי כמובן באופי החברה. בחברות אינטרנט-תוכנה מדובר על שינויים בקצב מהיר יותר).

המראיין רוצה ללמוד מהן הסיבות להחלפת מקום העבודה. למידע שתתנו לו יש חשיבות רבה. לדוגמה, התפטרות עקב סכסוך עם המנהל, עלולה להצביע על קשיים שיש לכם מול סמכות.

זכרו - עזיבת תפקיד לא שונה מהתחלת תפקיד. הימנעו מביקורתיות, מזלזול או מתיאור מוגזם.

תאר לי קונפליקט ואיך התמודדת איתו
תארו מקרה בו לא הסכמתם עם מנהל/ממונה/עמית לעבודה. הציגו מה היה נושא חוסר ההסכמה, איך הבעתם את התנגדותכם להחלטה או אי הסכמתכם עם דרך פעולה מסוימת. לבסוף הציגו איך נפתר הקונפליקט, נסו להראות איך הייתם חלק מהפתרון.

שאלה זו בוחנת את יחסי האנוש שלכם, המראיין רוצה לבדוק איך אתם מגיבים מול תסכול, האם בענייניות, בפייסנות או שמה אתם הופכים את הכלים?

מומלץ להראות שהגבתם בענייניות ובמקצועיות לחוסר ההסכמה.

לאיזה שכר אתה מצפה?
לעיתים משתמשים בשאלה זו כסינון ראשוני כבר בראיון טלפוני. כשאתם מתחילים לחפש עבודה בדקו באתרים של חברות השמה את טווחי השכר לתפקיד ושנות הניסיון שלכם.
כאשר שואלים אתכם לאיזה שכר אתם מצפים ענו בטווח ולא במספר מדויק.
אם אתם בראיון מתקדם ומתחיל משא ומתן לשכר אחרי הצגת טווח השכר תהיו פתוחים לשמוע על התנאים הסוציאליים הנלווים.
לעיתים לא יסכימו לתת לכם את השכר המבוקש אבל תוכלו לשפר תנאים סוציאלים שגם הם שווים כסף.

איך מסיימים ראיון עבודה?
הראיון מסתיים אך ורק כאשר יצאתם מהבניין ולא דקה לפני.
כאשר המראיין מסמן לכם כי הראיון הסתיים, זה לא סימן עבורכם שניתן "לשחרר לחץ", אל תשמיעו אנחת רווחה ואל תימלטו מהחדר כאילו מדובר בשדה קרב. יש להקפיד על הרושם שאתם משאירים עד לדקה האחרונה.
סוף הראיון יהיה הרושם האחרון שתשאירו על המראיין והוא לא פחות חשוב מהראיון עצמו.
לפני הפרידה קומו, יישרו מבט, לחצו את ידו של המראיין ותודו לו על הזמן. חייכו ושדרו ביטחון וחיוניות.
צאו מהמקום בהליכה בטוחה ואנרגטית.
לאחר שאתה יוצא מהחדר, הוא מסכם את רשמיו מראיון העבודה, ולכן הרושם האחרון שתותיר כה חשוב
 
 

 

חזור